ファイナンス 2025年6月号 No.715
35/92

•SPOT Policy CommitmentsOutcomesThere are two types of Policy Commitments in IDA21—Country-Level Actions and Institutional Actions.IDA21 aims to deliver important development Outcomes consistent with the 22 results indicators in the World Bank Group’s new Scorecard:IDA21 will measure Outcomes, rather than outputs, with a focus on results that improve people’s well-being. Indicators will meet the highest standards of rigor and transparency, and their methodologies will be publicly available.Policy Commitments that are unique to a Focus Area or Lens are marked with the respective policy area’s icon, be it a Country- Level or Institutional Action:segments: by sex, youth, disability inclusion, country income groups, region, Fragile, Conflict-affected or Violent Situations (FCS), Small States/SIDs/LDCs, and joint programming.Additionally, IDA21 commits to seven Policy Commitments that underpin and cut across the policy package. These are all Institutional Actions and hardwire the World Bank Group’s Evolution reforms into IDA21. The Policy Bento Boxes have illustrative examples of the Evolution-related Institutional Actions. They appear in various Policy Bento Boxes by the respective icons:annually starting October 2026. These will also be included the MTR and in the Retrospective.contributions not captured by quantitative indicators alone—these will all include examples from IDA countries.Corporate Outcome TargetsIDA21 helps achieve ambitious World Bank Group corporate targets through operations in IDA countries.All items under the “Implementing” compartments of the IDA21 Policy Bento Boxes will be reported on at the IDA21 MTR and Retrospective. The WBG Evolution- related commitments will be reported at an aggregate institutional level, drawing upon progress in respective actions in the policy areas.IDA21 supports global efforts to achieve the SDGs. This box shows which SDGs the policy area is linked to. Note that IDA21 does not report against the SDG indicators.Strategic ApproachThe IDA21 Policy Bento Boxes bring into view key priorities that guide IDA’s and the World Bank Group’s Strategic Approach to respective Focus Area or Lens by, for example, describing relevant thematic strategies or key related actions, or laying out how IDA21 helps advance partnerships.All items under the “Planning” compartments of the IDA21 Policy Bento Boxes will be reported on at the IDA21 MTR and Retrospective.PLANNINGIMPLEMENTINGACHIEVING• As relevant, reporting will be disaggregated by demographic or client • Expected and actual results of IDA-financed operations will be reported • Complementary Results Narratives will aim to assess those WBG • An approach to adaptive management will inform IDA’s client dialogue.による追加貢献を受け付けているため、IDA21 の最終的なドナー貢献額は変動する可能性がある。に多くの賛同が集まり、なんと次の増資会合では事務局から重点分野毎に 1 枚にまとめた図が示されることとなった。そして、その資料には日本への敬意?を表して「Policy Bento Box」という(日本の弁当箱にあやかった)名前が付けられた。最終的に公表されたIDA21 の増資レポート*17 の Annex2 にも同図(一例は以下のとおり)が掲載されており、IDA21 における日本の貢献として密かに誇れる成果の一つとなった。筆者はこれまで増資交渉会合の全てに参加してきたが、各増資会合で配布される 500 ページにもなる大量の資料に目を通し、短時間でその意義や影響を吟味するのは常に至難の業であった。時には出発して飛行機に乗った後に新しい視点に気付くこともあり、そうした際は機内であっても交渉を務める上司と二人で相談するのだが、こうした機内での議論は今となっては大変良い思い出となっている(貴重な時間を邪魔された上司はそうではなかったかもしれないが)。世界銀行の職員によれば、資料が増えたのは歴史とともに制度が充実してきたことに加え、毎回の増資会合でドナー国がより多くの情報提供を求めてきた結果だという。一行政官として、大量の文書を作成している世界銀行職員に敬意を表しつつも、これを外部に説明することを考えると、最終報告書には政策パッケージの要点をまとめた資料をつけてほしいものだ、などと考えていた。これは交渉官たる上司も同じだったようで、政策面での議論が始まった頃、増資会合に向けた事前会議の場において、日本から「政策パッケージについて重点分野毎の取組の全体像を図解したスライドを示してほしい」と発言。これにはドナー国を中心*17) レポート本体については、以下のリンクを参照。https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/099042525174542121*18) IDA21 で参照される為替レートは、多くの国の通貨において IDA20 比でドル高(自国通貨安)となり、日本円は主要通貨の中で最大の減価率(約29%)となった。*19) ドナー国は、為替の影響等も踏まえつつ、できる限り自国通貨建てで支援額を増加させ、支援対象国は、債務持続可能性にも配慮しつつ贈与の一部を融資に切り替えることや、相対的に所得が高い国に対して変動金利を導入することを受け入れ、IDA 事務局は、自己資本の見直し等に取り組み支援に活用できる余剰資本を拡大させた。*20) 2024 年 12 月の増資合意時点の数字。IDA は、増資合意後においても、当該増資の対象期間が終了するまでの間、新規ドナーによる貢献や既存ドナーそもそもIDA において各国の貢献額はどのようにして決まるのだろうか。同じ世界銀行グループの国際復興開発銀行(IBRD)の増資では、世界経済に占める各ドナー国の経済規模等を踏まえた一定の方程式(フォーミュラ)に基づいて、各国による追加拠出の割当が決まるのに対して、IDA 増資では、各国が、IDA を通じた低所得国支援の意義や有効性、その政策の重点分野の反映状況を含めた今後 3 年間に行う支援の内容、自国の財政状況等を踏まえて、任意に貢献額を決める。*17IDA21 の増資交渉においては、低所得国が貧困の拡大や債務増加等の複合的な危機に直面して大きな支援ニーズが見込まれる一方、日本や欧州を含む多くのドナー国は厳しい財政状況と為替の影響*18 に直面する中で、その支援規模について活発な議論が行われた。最終的には、ドナー国、支援対象国、IDA 事務局の三者がそれぞれ努力を行い*19、ドナー貢献額の増加を抑制しつつ、過去最大となる支援規模 1,000 億ドル(前回比 70 億ドル増)、ドナー貢献額 237 億ドル*20(前回比 2 億ドル増)で合意に至った。IDA21 では、国際保健、防災、質の高いインフラ、債務の透明性・持続可能性等の日本が重視する開発課題が IDA21 の重点政策に位置づけられており、日本として高く評価している。また、新興国が途上国支援においてプレゼンスを増大させ、日本の資金だけでこれに対抗することが困難になる中、世界を代表する開発機関である IDA は多数のドナー国からの資金を元手に途上国支援において引き続き大きな影響力を有している。このような IDA において日本のプレゼンスを確保することは、低所得国支援に対する日本の変わ(2)増資規模と日本の貢献額IDA21 Policy Bento Boxes IntroductionThe IDA21 Policy Bento Boxes highlight what IDA21 aims to deliver and commits to reporting on. IDA works across multiple sectors and in 78 countries to end poverty on a livable planet. With this vast mandate, the 21st cycle, IDA21, organizes its policy package into five Focus Areas and four Lenses. The Policy Bento Boxes below are single-page overviews of what IDA21 aims to deliver in each of these nine policy areas during FY26-28. The Policy Bento Box brings into view three elements grouped as Planning, Implementing, and Achieving. IDA21 commits to reporting on all items under these elements at its Mid-Term Review (MTR) in December 2026, a Retrospective in December 2028, or more frequently as stated. The Bento Boxes also identify a policy area’s link to specific Sustainable Development Goals (SDGs); however, IDA21 does not intend to assess its contributions to attainment of the SDGs.ファイナンス 2025 Jun. 31国際開発協会(IDA)第 21 次増資についてコラム 2:増資交渉の裏側

元のページ  ../index.html#35

このブックを見る