ファイナンス 2022年11月号 No.684
17/92

4 srotubirtsiDirP tnemnrevoG rehtO srelaeDyram srotubirtsiD seitiruceS tnemnrevoG sremotsuC seitiruceS 1 Entities that are affiliated will be considered one bidder for purposes of calculating their bidding limit. 2 Non-competitive bids are made without specifying a price or yield. Non-competitive allocations are made at the average price or yield of the accepted bids at an auction (in the case of auctions of Real Return Bonds, non-competitive allocations are made at the allotment price). 3 For examples illustrating how to calculate aggregate bidding limits, see Appendix 3. 4 Government securities distributors that do not act as principal in the purchase and sale of Government of Canada securities directly with customers and other financial intermediaries have a competitive bidding limit of 0 per cent and a non-competitive bidding limit of $0 for their own account. 3欧州における非価格競争入札の制度3.1 欧州における非価格競争入札 ファイナンス 2022 Nov. 13図表2 カナダ国債の入札における非価格競争入札の位置づけ*19*16) STANDARD TERMS FOR AUCTIONS OF GOVERNMENT OF CANADA SECURITIES では、「Subject to the bidding limits set out in the summary tables in Section 5 of the Terms of Participation, Government securities distributors may submit competitive tenders or non-competitive tenders, or both. Subject to the conditions set out in (a) and (b) below, non-competitive bids for Government of Canada securities will be accepted in full, and then competitive bids will be accepted in rising order of yield (or in the case of Real Return Bonds, real yield), until the full amount of the issue (or tranche, in the case of treasury bills) is allotted. In the case of nominal bonds and treasury bills, non-competitive bids will be allotted at the average yield of the accepted competitive bids.」としています。*17) 詳細は下記をご参照ください。 https://www.bankofcanada.ca/wp-content/uploads/2016/10/terms-ulb030521.pdf*18) なお、ダッチ方式の下ではアベレージで購入したいというニーズについて競争入札を通じて満たすことができる可能性があることを踏まえると、幅広い投資家が価格競争入札と非競争入札の両方に参加でき、かつ価格競争入札がダッチ方式で行われる例は比較的珍しい可能性があります。傍証として、Umlauf(1993)によると、メキシコでは価格競争入札と非競争入札に同時に参加できるところ、価格競争入札がコンベンショナル方式の場合は非競争入札が行われるが、ダッチ方式の場合は非競争入札が行われない旨、紹介されています。*19) 本図表の注記は下記の通り。 1  Entities that are af■liated will be considered one bidder for purposes of calculating their bidding limit.2  Non-competitive bids are made without specifying a price or yield. Non-competitive allocations are made at the average price or yield of the accepted bids at an auction (in the case of auctions of Real Return Bonds, non-competitive allocations are made at the allotment price).3  For examples illustrating how to calculate aggregate bidding limits, see Appendix 3.4  Government securities distributors that do not act as principal in the purchase and sale of Government of Canada securities directly with customers and other ■nancial intermediaries have a competitive bidding limit of 0 percent and a non-competitive bidding limit of $0 for their own account.(出所)カナダ中央銀行「STANDARDTERMSFORAUCTIONSOFGOVERNMENTOFCANADASECURITIES」より抜粋Bidder Classification 1 TABLE 1: BIDDING LIMITS FOR BOND AUCTIONS Competitive Bidding Bidding limits equal the lesser of: the formula calculation (outlined in For own account section 6) or 25 per cent of the auctioned amount. The minimum bidding limit is 10 per cent of the auction amount. For customers 25 per cent of the tender The aggregate bids submitted by a primary dealer on its own behalf and on behalf of its customers cannot exceed 40 per cent of the tender less the dealer’s excess net long position (up to the dealer’s bidding limit). Bidding limits equal the lesser of: the formula calculation (outlined in Section 6) or 9 per cent. In aggregate 3 For own account For customers 10 per cent of the tender 25 per cent of the tender 7 Non-Competitive Bidding 2 $3 million The sum of customer bids cannot exceed $3 million for Real Return Bonds and $10 million for nominal bonds. $0 or $3 million The sum of customer bids cannot exceed $3 million for Real Return Bonds and $10 million for nominal bonds. $3 million for Real Return Bonds and $5 million for nominal bonds. 後述)、競争入札の枠として、金利が低いものから発行量に達するまで落札していきます*16。その一方、我が国における第Ⅱ非価格競争入札に相当するような競争入札後に実施される非価格競争入札は(筆者が知る限り)実施されていません。詳細は図表2に記載されていますが、非価格競争入札に応募する場合の上限は、自己分と委託分で異なる取り扱いがなされています。具体的には、自己分の上限は合計300万カナダドルである一方、委託分については、注文の合計が固定利付国債や割引国債といった名目債については1,000万カナダドル、物価連動国債については300万ドルとされています(図表2にあるとおり、PDではない業者に対しても、一定程度、非価格競争入札への参加が認められています)。その一方で、40年以上の超長期国債については、具体的には、自己分の上限は合計300万カナダドルである一方、委託分については顧客ごとに500万カナダドル(ただし、自己分および委託分の合計額は1,300万カナダドル以内)とされています*17。なお、非価格競争入札の落札利回りは、ダッチ方式で販売される物価連動国債や50年国債については利回り競争入札の落札利回り*18、その他のコンベンショナル方式で販売される国債については利回り競争入札の平均落札利回りとなっています。*19欧州主要国では、第Ⅰ・第Ⅱ非価格競争入札に類似の制度があります。これらの制度は、北米の非競争入札制度とは異なり、PDに相当する入札者に対する資格として機能していると考えられます。図表3は各国のPD制度を比較したものですが、米国には非価格競争入札に類似する制度が見当たらない一方で、例えば、フランスではPDが独占的に参加できる制度として非価格競争入札に類似する制度が記載されています(英国については明示的に記載されていませんが、後述のとおり非価格競争入札に類似する制度が存在します。また、ドイツについては「非競争」としての記載がありますが、後述するとおり、諸外国のPD制度とは異なる点に注意が必要です)。PDの資格という観点

元のページ  ../index.html#17

このブックを見る