ファイナンス 2019年6月号 Vol.55 No.3
55/70

存在せず、政策分析や予測といったそれぞれの目的に応じ、手法として適切なモデルを取捨選択して用いる必要がある。他方、モデルの開発および維持には相応のリソースを要するため、実際に活用できるリソースとの兼ね合いも、実際上の問題として考慮するべき点となるだろう。また、本稿では具体的な活用事例として、米国議会予算局および国際通貨基金が保有するモデルの一部について、その活用事例とともに簡単に言及した。こうした政策当局は、本稿では触れなかった他のモデルも含めて、分析目的とモデルの特徴を照らし合わせて適切なモデルを取捨選択し、活用しているものと思われる。学術界でのマクロ経済モデルに関する議論・動向に加え、こうした具体的な活用事例を探ることは、分析目的に即したモデルの選択や運用をする際の一つのベンチマークとして、有用である。5.参考文献1. Arnold, R. W.(2018). “How CBO Produces Its 10-Year Economic Forecast,” Working Paper 2018-02, Congres-sional Budget Ofce.2. Blanchard, O. J.(2018). “On the Future of Macroeco-nomic Models,” Oxford Review of Economic Policy, 34, 1-2, 43-54.3. Brayton, F., T. Laubach, and D. Reifschneider(2014). “The FRB/US Model:A Tool for Macroeconomic Policy Analysis,” FEDS Notes, Washington:Board of Governors of the Federal Reserve System, April 03, 2014.4. Congressional Budget Ofce(2019). “The Budget and Economic Outlook:2019 to 2029,” Publication No.54918, Congressional Budget Ofce.5. Fukac, M., and A. Pagan(2010). “Structural Mac-ro-econometric Modelling in a Policy Environment,” in D. Giles and A. Ullah, editors, Handbook of Empirical Eco-nomics and Finance, Routledge.6. Hjelm, G., H. Bornevall, P. Fromlet, J. Nilsson, P. Stock-hammar, and M. Wiberg(2015). “Appropriate Macro-economic Model Support for the Ministry of Finance and the National Institute of Economic Research:A Pilot Study,” National Institute of Economic Research working paper, No. 137, March 2015.7. Kydland, F. E., and E. C. Prescott(1982). “Time to Build and Aggregate Fluctuations.” Econometrica, 50(6), 1345-1370.8. Lucas, R.(1976). “Econometric Policy Evaluation:A Critique,” Carnegie-Rochester Conference Series on Public Policy, 1, 19-46.9. Murphy, C.(2017). “Review of Economic Modelling at Treasury.” Independent Economics, 2017.10. Pagan, A.(2003). “Report on Modelling and Fore-casting at the Bank of England/Bank’s Response to the Pagan Report,” Bank of England Quarterly Bulletin43,(1), 60-88.11. Saxegaard, M.(2017). “The Use of Models in Finance Ministries – An Overview,” Arbeidsnotat, 2017/1, Fi-nansdepartementet, February 2017.12. Sims, A., C.(1980). “Macroeconomics and Reality,” Econometrica, 48(1), 1-48.13. Smets, F., and R. Wouters(2003). “An Estimated Stochastic Dynamic General Equilibrium Model of the Euro Area,” Journal of the European Economic Associ-ation, 1(5), 1123-75.14. Taylor, J. B.(1993). “Discretion versus Policy Rules in Practice,” Carnegie-Rochester Series on Public Policy, 39, 195-214.15. Tinbergen, J.(1936). “Kan hier te lande, al dan niet na overheidsingrijpen, een verbetering van de binnen-landse conjunctuur intreden, ook zonder verbetering van onze exportpositie?” in PraeAdviezen Van de Ver-eeniging voor Staathuishoudkunde en de Statistiek, Martinus Nijhoff ’s Gravenhage, 62-108.16. Yagihashi, T.(2019). “Macroeconomic Models Used By Fiscal Policymakers:A Survey,” mimeo.17. 石川大輔(2016)「IMFによるマクロ計量モデルを用いた日本経済に関する政策シミュレーション分析の紹介- FSGM(Flexible System of Global Models)を用いた分析事例」『ファイナンス』 2016.6, 62-69. ファイナンス 2019 Jun.51シリーズ 日本経済を考える 90連載日本経済を 考える

元のページ  ../index.html#55

このブックを見る